Ο Φριτς Λανγκ, δημιουργός τού "Metropolis" (1926), ορόσημου τού βουβού -και όχι μόνον- κινηματογράφου (αλλά και της επιστημονικής φαντασίας), μετανάστευσε το 1933 στις Η.Π.Α. λόγω της διαφωνίας του με το ναζιστικό καθεστώς. Ωστόσο είχε ήδη δώσει πολλά από τα κορυφαία δείγματα τού μεσοπολεμικού κινηματογράφου, όπως τα "Μetropolis", "Dr. Mabuse der Spieler" (1922), "Die Nibelungen" (1924), "Frau im Mond" (1929) και "Das Testament des Dr. Mabuse" (1933).
Το "You Only Live Once" είχε προβληθεί και από το αείμνηστο Ε.Ι.Ρ.Τ. κάπου στη δεκαετία του 1970 με τον ελληνικό τίτλο "Έχω Δικαίωμα Να Ζήσω". Φιλμ νουάρ με φιλοσοφικό και κοινωνικό σχολιασμό, από αυτά που το εν λόγω είδος δεν μας έχει συνηθίσει.
Υπότιτλοι από εμένα.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣΜετά το εξαίσιο Fury, ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης στην ταινία You Only Live Once (Έχω δικαίωμα να ζήσω) του 1937 ασχολείται πάλι με τους απόκληρους της κοινωνίας, τους αντιδραστικούς που παγιδεύονται από το κατεστημένο και από μια συντηρητική μερίδα της κοινωνίας. Ασπρόμαυρο φωτογραφημένο, βρίσκει την ευκαιρία ο Lang να μας θυμίσει το εξπρεσιονιστικό του παρελθόν. Από την άλλη μεριά, η ταινία θυμίζει λίγο Μπόνι και Κλάιντ· η πλοκή αυτού του δράματος όμως κατευθύνεται προς ένα σκοτεινό σημείο, απ`το οποίο δεν υπάρχει επιστροφή. Εκεί που νομίζεις ότι υπάρχει αισιόδοξη λύση για τον αντι-ήρωα μας, το πεπρωμένο του(;) τον οδηγεί στην αντίθετη κατεύθυνση. Η λύτρωση θα έρθει μόνο με το σκοτεινό και απαισιόδοξο φινάλε. Αναρωτιέμαι ποια ήταν η απήχηση της ταινίας την εποχή που προβλήθηκε...
Ζήσης Μπαρτζώκας
Πράγματι το έργο ακολουθεί την ιστορία -και το τέλος -ως ένα σημείο του παερίφημου ζευγαριού παρανόμων, της Μπόνι και Κάιντ.
[Η αδελφή της φυγόδικης Τζόαν λέγεται Μπόνι, που μπορεί να ήταν τυχαίο ή δείγμα του "χιούμορ" του Φριτς Λανγκ!].
Το έργο είναι πιο πολύ ψυχολογικό δράμα, παρα γκανγκστερική ιστορία καθόσον δείχνει την σκληρότητα της μοίρας, που
για ένα τυχαίο γεγονός [χάσιμο τη δουλειάς του αποφυλακισμένου Εντι] τον οδηγεί στην παρανομία. Η τύχη του παίζει
ένα άσχημο παιχνίδι και τον οδηγεί σε δρόμους χωρίς επιστροφή στην κοινωνία. Από τα πρώιμα αστυνομικά εργα του Λανγκ, βλέπεται με ενδιαφέρον. Καλή η παρουσία του νεαρου τότε Χένρι Φόντα
Σχόλιο:Κώστας cprig
Πηγή: cine.gr/film.asp
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου