Παρέχεται από: Explorer S.A.
Ὁ Θεὸς οἰκτειρῆσαι ἡμᾶς καὶ εὐλογῆσαι ἡμᾶς, ἐπιφάναι τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ἐφ' ἡμᾶς, καὶ ἐλεῆσαι ἡμᾶς...Τουλάχιστον ενάμιση χρόνο πριν και υπό άκρα μυστικότητα γινόταν η επεξεργασία του «προσυμφώνου» που παρουσιάστηκε από τους κ. Αλέξη Τσίπρα και των Αθηνών κ. Ιερώνυμο… «Οι διεργασίες» αυτές γίνονταν υπό την εποπτεία πρωθυπουργού και Αρχιεπισκόπου, ώστε και οι δύο πλευρές να έχουν πλήρη εικόνα σε επίπεδο κορυφής…
Άκρα μυστικότητα από των Αθηνών Ιερώνυμο ο οποίος εκπροσωπεί μόνο την εκκλησιαστική του περιφέρεια, αφού είναι προεδρεύων της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και όχι "πάσης Ελλάδος". Υπάρχει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και η Ιεραρχία που δεν γνώριζαν απολύτως τίποτα... Αλήθεια ή ψέμα; Ισχύοντας το πρώτο για ποιο λόγο αυτή η μυστικότητα; Να αιφνιδιάσει ποιους το ίδιο το σώμα της Εκκλησίας; Κάποιοι από το περιβάλλον του σίγουρα γνώριζαν, αλλά χρωστούν φαίνεται περισσότερα στους προστάτες τους παρά στην Εκκλησία...
Εάν ο Μακαριώτατος Αθηνών υφίστατο τρομερές και ανυπέρβλητες πιέσεις από τη Κυβέρνηση γιατί έδρασε "εν κρυπτώ και δι΄ολίγων";
Είναι ξεκάθαρα οικονομικό «εν αρχή» το μυστικό deal, στο «Διαζύγιο(;)» του Κράτους με την Αριστερά του Υψίστου.
Σκοπός να λειτουργεί σαν ΜΚΟ η Εκκλησία, με παγιδευμένη την εκκλησιαστική περιουσία στα ταμεία των δανειστών, όπως σχεδιάζεται σαν ΜΚΟ να λειτουργούν τα κράτη, υπό γενικό έλεγχο παντού...
Στα χνάρια της «Ελληνικής Νομαρχίας» που δεν ξέχασαν ποτέ, αντιθέτως την έχουν μελετήσει άριστα, η «θρησκευτική ουδετερότητα» του κράτους, στα βήματα και άλλων δυτικοευρωπαϊκών κρατικών «θρησκευτικών ουδετεροτήτων» .
Η πλευρά του Αρχιεπισκόπου παρουσιάστηκε σε πολλά ζητήματα αρκετά «σκληρή» και σχολαστική… Πίεση προς το Μαξίμου υπήρξε στο ζήτημα της πλήρους εξασφάλισης του μισθού των κληρικών και της ασφάλισής τους, ενώ οι «διαπραγματεύσεις ήταν σκληρές» και στο θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας. Η επιμονή της Εκκλησίας στο «ακροτελεύτιο» άρθρο της συμφωνίας αναφέρει πως «οι παραπάνω δεσμεύσεις των δύο μερών θα ισχύουν υπό την προϋπόθεση τήρησης της συμφωνίας στο σύνολό της»…
Τον τελευταίο ένα χρόνο ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και νυν Εσωτερικών Αλ. Χαρίτσης είχε αλλεπάλληλες συναντήσεις με τον Αρχιεπίσκοπο και τον πρωτοσύγκελο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών Συμεών, όπου κατέληξαν στη δημιουργία του ειδικού προγράμματος «Καταγραφής και Αξιολόγησης της Εκκλησιαστικής Περιουσίας» με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ…
Το «φιλόδοξο σχέδιο» προβλέπει πως η αξιοποίηση αυτής της περιουσίας μπορεί να υπερκαλύψει την ετήσια επιδότηση που θα καταβάλει το Κράτος στην Εκκλησία για τη μισθοδοσία των κληρικών. Το Δημόσιο θα «εξοικονομήσει σημαντικά ποσά», που σήμερα καταβάλλονται για δικαστικά έξοδα που αφορούν αμφισβητούμενα περιουσιακά στοιχεία μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας. Για τον λόγο αυτό, αμέσως μετά τις κοινές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου, ο ΥΠΕΣ κ. Χαρίτσης είχε σύσκεψη στο γραφείο του με τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου και τον πρωτοσύγκελο Συμεών για την εκκίνηση των διαδικασιών.
Η συμφωνία τήρησης ισορροπιών, οι αντιδράσεις και το Φανάρι
«Άλλο συμφωνία και άλλο πρόθεση να συμφωνήσουμε» ξεκαθάρισε όμως ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος υπό την πίεση των αντιδράσεων των κληρικών, και την δυσφορία που διαφάνηκε από το Φανάρι. Ο Αρχιεπίσκοπος προσπάθησε να καθησυχάσει τους ιερείς με δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου: «Δεν έχουμε συμφωνία, αλλά πρόθεση συμφωνίας», είπε ο κ. Ιερώνυμος και διευκρίνισε: «Έχουμε μια ανακοίνωση ότι έχουμε πρόθεση και καλή διάθεση να βρούμε λύση με την Πολιτεία σε προβλήματα που χρονίζουν έναν αιώνα. Όλοι τα συναντάμε μπροστά μας κάθε μέρα», ενώ απαντώντας στην ερώτηση αν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τη μισθοδοσία των κληρικών, σχολίασε: «Ακούω τα ακροάματα από τις τηλεοράσεις, από τις ειδήσεις, και λέω «μα είμαστε στην Ελλάδα ή είμαστε μια ζούγκλα;».
Ο Αρχιεπίσκοπος επεσήμανε στις δηλώσεις του ότι οι αποφάσεις της Εκκλησίας θα ληφθούν συλλογικά και όχι από τον ίδιο, εκτιμώντας ότι ίσως και πριν από τέλος του 2018 να έχει υπάρξει η τελική συμφωνία Εκκλησίας – Κράτους. Συγκεκριμένα, έκτακτη Ιεραρχία συγκαλεί ο Αρχιεπίσκοπος πριν από τις γιορτές, στην οποία θα συζητηθεί το θέμα του κοινού ανακοινωθέντος του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.
Η Ιερά Σύνοδος από την πλευρά της ξεκαθάρισε ότι «δεν υπογράψαμε καμιά συμφωνία». Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση τονίζεται: «Μετά τη συνάντηση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα και το εκδοθέν ανακοινωθέν, η Ιερά Σύνοδος ανακοινώνει τα εξής:
1) Κατά τη συνάντηση δεν επιδιώχθηκε ούτε υπεγράφη κάποια συμφωνία, αλλά εκφράζεται η αμοιβαία «πρόθεση προκειμένου Εκκλησία και Πολιτεία να καταλήξουν σε μία ιστορική συμφωνία που θα πάρει μορφή νομοθετικής ρύθμισης».
2) Περί του θέματος αυτού και των σχετικών προτάσεων, ως αρμόδιο Σώμα, πρόκειται να συγκληθεί η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, προκειμένου να λάβει τις τελικές αποφάσεις.
3) Σε κάθε περίπτωση, σκοπός της τελικής συμφωνίας είναι το κοινό όφελος του Λαού και της Εκκλησίας, με βασική προϋπόθεση την προστασία και πλήρη διασφάλιση των δικαιωμάτων των κληρικών μας.
4) Εκφράζουμε την ικανοποίησή μας που πλέον ομολογείται από τον Έλληνα Πρωθυπουργό ότι: (α) «αναγνωρίζεται η προσφορά και ο ιστορικός ρόλος της Εκκλησίας στη γέννηση και διαμόρφωση της ταυτότητας του Ελληνικού Κράτους και του Λαού», β) «στόχος είναι να ενισχυθεί η αυτονομία της Ελλαδικής Εκκλησίας έναντι του Ελληνικού Κράτους», (γ) «αναγνωρίζεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε την μισθοδοσία του Κλήρου, ως αντάλλαγμα για την εκκλησιαστική περιουσία που απέκτησε», (δ) «η αποκαθήλωση των ιστορικών συμβόλων, του Σταυρού από την Ελληνική σημαία και από τα εθνικά μας σύμβολα αποτελούν αστεία κωμικοτραγικά πράγματα» και (ε) «η ύπαρξη της πίστης στην Ελλάδα είναι ένα fact (γεγονός) που δεν μπορεί να παραγραφεί».
5) Με την ευκαιρία αυτή, περιμένουμε από όλον τον πολιτικό κόσμο να συμβάλει καλοπροαίρετα στην προσπάθεια αμοιβαίας κατανόησης και σεβασμού στην παράδοσή μας, ώστε όλοι ενωμένοι να εργαστούμε για το καλό του ελληνικού Λαού. 6) Εκφράζουμε την ελπίδα ότι αυτό το πνεύμα θα επικρατήσει και κατά την επικείμενη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος.
Σε ξεσηκωμό και αντίσταση καλεί τους κληρικούς ο
Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας
Αμβρόσιος,
μετά τη συμφωνία Ιερώνυμου – Τσίπρα για τη μισθοδοσία του κλήρου στην Εκκλησία,
εξαπολύοντας νέα σφοδρή επίθεση κατά του Αλέξη Τσίπρα. «Φωτιά και λάβρα» ο Μητροπολίτης Δημητριάδος. Πολλοί
Μητροπολίτες όπως ο Ιωαννίνων
τάσσονται υπέρ της πρότασης που τέθηκε για τους κληρικούς ενώ άλλοι
Μητροπολίτες διερωτώνται αν είναι οι ιερείς δημόσιοι υπάλληλοι ή δημόσιοι
λειτουργοί, καθώς στην ουσία δεν έχουν ωράριο.
«Το κράτος είναι θρησκευτικά ουδέτερο αλλά το έθνος δεν είναι» σχολίασε ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, ζητώντας συγκληθεί άμεσα η Ιεραρχία. Για το ζήτημα της θρησκευτικής ουδετερότητας: «Γίνεται μία σύγχυση μεταξύ των εννοιών κράτους και έθνους. Το κράτος είναι θρησκευτικά ασφαλώς ουδέτερο αλλά το έθνος δεν είναι, είναι ομόθρησκο, είναι κατά μεγάλη πλειοψηφία Ορθόδοξο».
Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος, τόνισε ότι δεν πρόκειται για συμφωνία Εκκλησίας και
Πολιτείας αλλά συμφωνία δύο ανδρών, του Προέδρου της Ιεραρχίας και του
Πρωθυπουργού. «Η Εκκλησία δεν είναι ο Αρχιεπίσκοπος, ούτε ο Πρωθυπουργός είναι
η Πολιτεία. Είναι οι επικεφαλής και ορθώς είπε ο Μακαριώτατος ότι εγκρίνει αυτή
την πρώτη συζήτηση αν θα το εγκρίνει η ΔΙΣ και η Ιεραρχία».
Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: «Πρόκειται για δύο σημαντικά γεγονότα, το πρώτο η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση των διατάξεων του Συντάγματος στο άρθρο 3, και το δεύτερο η «πρόθεση» «για μια ιστορική συμφωνία» μεταξύ «Εκκλησίας και Πολιτείας» για την εκκλησιαστική περιουσία και τη μισθοδοσία των Κληρικών. Και τα δύο αυτά γεγονότα συνδέονται στενά μεταξύ τους, το ένα προϋποθέτει το άλλο. Στο πρώτο γεγονός, ήτοι την αναθεώρηση του Συντάγματος είναι θετικό το ότι δεν υιοθετήθηκε η ορολογία «χωρισμός Εκκλησίας Πολιτείας», που ήταν ένα ανύπαρκτο ιδεολόγημα, και τελικά χρησιμοποιήθηκε η ορολογία «εξορθολογισμός των σχέσεων αυτών». Όμως δημιουργείται έντονος προβληματισμός για το ότι το 3 άρθρο του Συντάγματος «αναδιατυπώθηκε» με την προσθήκη και αφαίρεση φράσεων. Αφαιρέθηκαν φράσεις, όπως γράφεται στην αιτιολογική έκθεση: «Κατά τα λοιπά, από τη διάταξη απαλείφονται οι θεολογικού χαρακτήρα αναφορές, όπως και η αναφορά στα όργανα διοίκησης της Εκκλησίας, ως ασύμβατες με την καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας». Πρόκειται για σοβαρά ζητήματα που χρήζουν διερεύνησης. Αν δε με τη «θρησκευτική ουδετερότητα του Κράτους» εννοείται η αλλαγή της νομικής προσωπικότητας της Εκκλησίας της Ελλάδος, να γίνει ένα απλό Σωματείο, τότε πώς θα αντιμετωπισθή η νομική προσωπικότητα των Μουφτειών, που αναφέρεται στους Έλληνες Μουσουλμάνους; Το άλλο γεγονός, που αφορά το οικονομικά ζητήματα και τη μισθοδοσία 10.000 περίπου Κληρικών, χωρίς καν να ερωτηθούν, που γίνεται, σε αναφορά με τη «θρησκευτική ουδετερότητα», αφήνει ανοικτά πολλά θέματα προς συζήτηση. Μέχρι τώρα γνωρίζουμε ότι κάθε συμφωνία ή έστω «πρόθεση» στηρίζεται σε εξονυχιστικό διάλογο μεταξύ των δύο μερών και σε συγκεκριμένες μελέτες. Στην περίπτωση αυτή δεν γνωρίζω συγκεκριμένους διαλόγους, ούτε καν εάν έχουν εκπονηθή όλες οι μελέτες που να στηρίζουν τέτοιες μεγαλεπήβολες αποφάσεις.
Η Εκκλησία
της Ελλάδος διοικεί «επιτροπικώς» και τις Μητροπόλεις του Οικουμενικού
Πατριαρχείου εν Ελλάδι, καθώς επίσης στην Ελληνική Επικράτεια υπάρχουν οι
Μητροπόλεις της ημιαυτονόμου Εκκλησίας της Κρήτης και οι Μητροπόλεις της
Δωδεκανήσου. Διερωτώμαι αν υπήρξε κάποια συζήτηση και συμφωνία μεταξύ Ελληνικής
Πολιτείας και Οικουμενικού Πατριαρχείου ή μεταξύ Εκκλησίας της Ελλάδος και
Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τελικά, πώς απαιτούμε να σέβονται οι γείτονές μας το
Οικουμενικό Πατριαρχείο, και να μη το σέβονται η Ελληνική Πολιτεία και η
Εκκλησία της Ελλάδος; Θεωρώ ότι τα θέματα αυτά είναι σοβαρά και δεν πρέπει να
αντιμετωπίζονται ιδεολογικά και χάριν εντυπωσιασμού».
Για την «συμφωνία» ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος
επισήμανε: «Κόστισε πάρα πολύ στον Μακαριώτατο αυτή η κίνηση. Λυπάμαι που
εκτέθηκε και αποδοκιμάζεται ο Αρχιεπίσκοπος, για μια συναλλαγή την οποία
επιχείρησε με τον κ. πρωθυπουργό. Εγώ λυπούμαι γι’ αυτό, γιατί ανήκουμε στην
ίδια γενιά και δεν θέλουμε ένας Αρχιεπίσκοπος -και για το αξίωμά του και για τα
όσα έχει προσφέρει στην Εκκλησία- σε μια στιγμή να εκτίθεται και να
αποδοκιμάζεται για μια συναλλαγή την οποία επιχείρησε να κάνει μαζί με τον κ.
πρωθυπουργό».
Χωρίς ενημέρωση το Φανάρι
Άρον-άρον στο Φανάρι ο Γαβρόγλου για να «σβήσει»
τις... φωτιές που άναψαν Τσίπρας και Ιερώνυμος
© Παρέχεται από: PROTO THEMA S.A.
Η συνάντηση ανακοινώθηκε
στις 09-11-18 και εμφανίζεται ως «προγραμματισμένη από καιρό» ενώ, σύμφωνα ήταν
προγραμματισμένη για την ερχόμενη εβδομάδα και επισπεύδεται. Ερωτηματικά
προκαλεί ότι γίνεται λίγες ώρες, αφότου ο κ. Βαρθολομαίος κάλεσε την γενική
πρόξενο της Ελλάδας.
Θυμίζουμε ότι οι ιερείς
στην Κρήτη και στα Δωδεκάνησα πληρώνονται από το ελληνικό κράτος, αλλά πνευματικά
και εκκλησιολογικά ανήκουν στο Φανάρι.. Η δυσφορία του Φαναρίου, που είχε
διαφανεί λίγες ώρες μετά τις κοινές ανακοινώσεις Τσίπρα - Ιερώνυμου, με
δεδομένο ότι δεν είχε προηγηθεί καμία ενημέρωση από την πλευρά της Εκκλησίας
της Ελλάδος ή από εκείνη της Πολιτείας προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
εκφράσθηκε και επίσημα πριν από λίγες ώρες, καθώς εκλήθη στο Φανάρι η γενική
πρόξενος της Ελλάδας...
Σύμφωνα με σχετική
ανακοίνωση του υπουργείου, «η συνάντηση θα γίνει στις 11-11-2018 στην αίθουσα
του Οικουμενικού Θρόνου στο Φανάρι». Έκδηλη είναι η δυσαρέσκεια από το Φανάρι
σχετικά με το γεγονός ότι δεν ενημερώθηκε από την ελληνική κυβέρνηση για τη
συμφωνία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο για τις
σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας. O Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος κάλεσε τη
γενική πρόξενο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, για να ζητήσει εξηγήσεις, αλλά
και ενημέρωση για τη συμφωνία Τσίπρα- Ιερώνυμου.
Εκκλησία της Κρήτης: Διαφωνεί με την
«θρησκευτική ουδετερότητα»
Το ανακοινωθέν της Ιεράς
Συνόδου:
Ἡ Ἱερά Ἐπαρχιακή Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης συνῆλθε
στίς 10 Νοεμβρίου 2018, στό Ἡράκλειο, σέ ἔκτακτη Συνεδρία καί ἀσχολήθηκε μέ
θέματα πού εἶναι στήν ἐπικαιρότητα τίς ἡμέρες αὐτές, καί συγκεκριμένα: α. τήν
προτεινόμενη ἀναθεώρηση ἄρθρων τοῦ Ἑλληνικοῦ Συντάγματος, β. τή μισθοδοσία τοῦ
ἱεροῦ κλήρου καί γ. τήν ἐκκλησιαστική περιουσία. Ἡ Ἱερά Σύνοδος συζήτησε τά
μείζονος σημασίας θέματα αὐτά καί μελέτησε τίς διάφορες ἐκκλησιαστικές,
κοινωνικές, νομικές καί ἄλλες προεκτάσεις καί παραμέτρους, μέ συναίσθηση τῆς
σπουδαιότητας τῶν θέσεων καί Ἀποφάσεών Της ἔναντι τοῦ Ἔθνους καί τῆς Ιστορίας. Γιά τό θέμα τῆς
προτεινόμενης ἀναθεώρησης ἄρθρων τοῦ Ἑλληνικοῦ Συντάγματος ἀπό τήν Κυβέρνηση ἡ
Ἱερά Σύνοδος ὁμόφωνα ἀποφάσισε καί δηλώνει τά ἑξῆς: Θεωρεῖ ἀπαράδεκτη τήν
ἀναθεώρηση τοῦ ἄρθρου 21, τό ὁποῖο ἀναφέρεται καί προστατεύει τόν ἱερό θεσμό
τῆς οἰκογένειας, πού σύμφωνα μέ τό ἰσχύον Σύνταγμα ἀποτελεῖ «θεμέλιο της
συντήρησης και της προαγωγής του Έθνους» καί τελεῖ ὑπό τήν προστασία τοῦ
Κράτους καί δηλώνει ρητῶς τήν ἀντίρρησή Της στήν ἀπάλειψη τῆς διατύπωσης αὐτῆς
ἀπό τό Σύνταγμα. Ἀρχιερεῖς καθώς καί κληρικοί τῆς Μεγαλονήσου δέχονται συνεχῶς
αἰτήματα καί διαμαρτυρίες τοῦ λαοῦ γιά τά προβλήματα πού ἀντιμετωπίζει σήμερα ὁ
θεσμός τῆς οἰκογένειας, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ τό πρῶτο κύτταρο τῆς κοινωνίας μας
καί μάλιστα σέ μέρες πού ἡ Πατρίδα μας ἔχει ἔντονο δημογραφικό πρόβλημα. Ἡ
οἰκογένεια χρειάζεται σαφῆ Συνταγματική προστασία καί ὄχι ἀποδόμηση. Ἡ Ἱερά Σύνοδος, κατ᾽
ἀρχήν, διαφωνεῖ ρητά μέ τήν ἀναθεώρηση τοῦ ἄρθρου 3 τοῦ Ἑλληνικοῦ Συντάγματος,
καθώς οὐδεμία Ἐθνική, κοινωνική ἤ νομική ἀνάγκη ἐπιβάλλει τοῦτο. Αὐτή τή θέση,
ἐξέφρασε καί ὁ Παναγιώτατος Οἰκουμενικός μας Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαῖος, στό
ἀπό 1ης Αὐγούστου 2017 Σεπτό Πατριαρχικό Του γράμμα, πρός τόν Ἐξοχώτατο
Πρωθυπουργό τῆς Ἑλλάδος. Σέ κάθε περίπτωση, ἡ Ἐκκλησία Κρήτης διαφωνεῖ μέ τήν
προτεινόμενη προσθήκη τῆς φράσης: «Η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά
ουδέτερη», στό 3ο ἄρθρο τοῦ Συντάγματος. Δηλώνει τόν σεβασμό Της σέ κάθε
θρήσκευμα, τό ὁποῖο προστατεύεται καί σήμερα ἐπαρκῶς ἀπό τό Σύνταγμα (ἄρθρο 13,
παρ.2) καί τή νομοθεσία τοῦ Κράτους. Οἱ νομικές προεκτάσεις τῆς προτεινόμενης
εἰσαγωγῆς τῆς φράσης ὅτι «Η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά ουδέτερη» δέν
εἶναι σαφεῖς. Κάθε πειραματισμός καί ἀκροβασία στό θέμα αὐτό θά ἐπιφέρει στό μέλλον
ἀρνητικές συνέπειες εἰς βάρος τῆς Ὀρθοδοξίας. Τί σημαῖνει ἄραγε, γιά τόν λαό
καί τήν Ἐκκλησία, ὁ ἐν λόγῳ ὅρος περί θρησκευτικῆς οὐδετερότητας τῆς Ἑλλάδας;
Πῶς ἑρμηνεύεται ἀπό πλευρᾶς τῆς Πολιτείας; Ἐπίσης, ἡ προτεινόμενη ἀναθεώρηση
τοῦ ἄρθρου 3, δέν κατονομάζει ρητά τή δικαιοδοσιακή ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Κρήτης, δηλαδή ὅτι εἶναι Ἡμιαυτόνομη Ἐκκλησία ὑπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο,
καθώς καί ὅτι διοικεῖται μέ δικό Της Καταστατικό Χάρτη. Γιά τό θέμα τῆς
ἀξιοποίησης τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Περιουσίας, ἡ Ἱερά Σύνοδος ὁμόφωνα ἀποφάσισε καί
δηλώνει τά ἑξῆς: Ὅσα ἀκούγονται καί φημολογοῦνται γιά ἀμύθητη δῆθεν περιουσία
τῆς Ἐκκλησίας, δέν ἀνταποκρίνονται στήν πραγματικότητα. Ἡ Ἐκκλησία Κρήτης
διαχρονικά ἔδωσε τό μεγαλύτερο μέρος τῆς περιουσίας Της ὑπέρ ἀναξιοπαθούντων
ἀνθρώπων, ὑπέρ τοῦ Ταμείου Ἐφέδρων Πολεμιστῶν, γιά ὑποτροφίες ἄπορων φοιτητῶν
καί ἐνίσχυσε τίς προνοιακές δομές τῆς Ἐκκλησίας, γιά τή στήριξη καί τή βοήθεια
ἐμπερίστατων συνανθρώπων μας σέ ὅλη τήν Κρήτη. Ἐπίσης, μεγάλο μέρος τῆς
περιουσίας Της δόθηκε στήν Πολιτεία γιά νά καλύπτει τή μισθοδοσία τοῦ Ἱεροῦ
Κλήρου. Ἡ σημερινή ὑπάρχουσα ἐκκλησιαστική περιουσία στήν Μεγαλόνησο, στό
μεγαλύτερό της μέρος εἶναι ἄνευ ἀξίας καί εἶναι ἀδύνατο αὐτή νά καλύψει τή
μισθοδοσία τῶν κληρικῶν τῆς Κρήτης. Συνεπῶς, γιά ποιό «κοινό ταμεῖο» συζητοῦμε,
τό ὁποῖο θά εἶναι ἱκανό νά καλύψει τίς μισθολογικές ἀνάγκες τῶν κληρικῶν μας; Γιά τό θέμα τῆς
μισθοδοσίας τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου ἡ Ἱερά Σύνοδος ὁμόφωνα ἀποφάσισε καί δηλώνει: Ἡ Ἐκκλησία
τῆς Κρήτης τιμᾶ τούς κληρικούς Της καί ἀναγνωρίζει ὅτι ἐργάζονται φιλότιμα στή
διακονία τους. Ὁ ρόλος τοῦ Κρητικοῦ Ἱερέα εἶναι ὄχι μόνο Ἐκκλησιαστικός, ἀλλά
Ἐθνικός καί κοινωνικός. Ἰδιαίτερα στά χρόνια αὐτά τῆς παρατεινόμενης κρίσης, ὁ
κληρικός τῆς Κρήτης εἶναι ἐκεῖνος πού ἀνέλαβε πολύπτυχους ρόλους καί
πρωτοβουλίες γιά τήν ἀντιμετώπιση καθημερινῶν προβλημάτων καί δυσκολιῶν τοῦ
λαοῦ μας, διαφυλάττοντας τήν κοινωνική συνοχή. Στό πλαίσιο αὐτό ἡ Ἱερά Σύνοδος
δηλώνει ἀπερίφραστα ὅτι ἡ ὑπάρχουσα νομοθετημένη μισθοδοσία τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου,
πού ἐπί σειρά δεκαετιῶν ἔχει δοκιμασθεῖ, δέν χρήζει ὁποιασδήποτε ἀλλαγῆς. Ὅσα
δημοσιεύθηκαν γιά τήν ἀλλαγή τοῦ καθεστῶτος στή μισθοδοσία τῆς κληρικῶν, δέν
διασφαλίζουν τά ἐργασιακά δικαιώματα καί ἀφήνουν κενά καί ἀσάφειες σέ πολλά
ἐπίπεδα. Μέ τόν τρόπο αὐτό, τό μέλλον τῶν ἑκατοντάδων κληρικῶν τῆς Κρήτης, ὡς
καί τῶν οἰκογενειῶν τους, κάποιες ἀπό τίς ὁποῖες εἶναι πολύτεκνες, εἶναι
μετέωρο καί ἀμφισβητούμενο. Ἡ Ἱερά Σύνοδος θά διασφαλίσει μέ κάθε νόμιμο τρόπο
τήν ἀξιοπρέπεια τῶν κληρικῶν καί τῶν οἰκογενειῶν τους, πού ὑπηρετοῦν τήν
Ἐκκλησία Κρήτης καί δέν θά ἐπιτρέψει τή βίαιη δυσμενῆ μεταβολή τοῦ ἐργασιακοῦ
καθεστῶτος τους, μέ ἀναίτιες καταστρατηγήσεις κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους. Ἄν σήμερα πολλοί σιωποῦν
γιά τήν ἐπιχειρούμενη καταπάτηση τῶν ἐργασιακῶν δικαιωμάτων τῶν κληρικῶν, νά
γνωρίζουν ὅτι αὔριο εἶναι ἐνδεχόμενο νά βρεθοῦν καί αὐτοί στήν ἴδια θέση. Ἡ
Ἐκκλησία Κρήτης δηλώνει ὅτι οὐδεμία ἐπίσημη ἤ ἀνεπίσημη ἐνημέρωση εἶχε γιά ὅσα
ἀνακοινώθηκαν σχετικά μέ τά παραπάνω καί ἐκφράζει τή δυσαρέσκεια καί τήν ἔντονη
διαμαρτυρία Της πρός τήν Ἑλληνική Πολιτεία. Ἀντιπροσωπεία τῆς Ἱερᾶς
Συνόδου, μαζί μέ ἐκπροσώπους τῶν Ἱερῶν Συνδέσμων τῶν Κληρικῶν τῆς Κρήτης, πού
ἐκφράζουν τούς ἐννιακόσιους καί πλέον κληρικούς τῆς Κρήτης, θά μεταβοῦν ἄμεσα
στούς Ἀρχηγούς τῶν Κομμάτων τοῦ Ἑλληνικοῦ Κοινοβουλίου, γιά νά καταθέσουν
Ὑπόμνημα καί νά ὑποστηρίξουν ἐπίσημα τίς παραπάνω θέσεις τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης.
Ἐπίσης, θά κληθοῦν οἱ Βουλευτές καθώς καί ἄλλοι Φορεῖς τῆς Μεγαλονήσου Κρήτης,
γιά νά ἐνημερωθοῦν γιά τίς θέσεις τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης γιά ὅλα τά παραπάνω
θέματα, τά ὁποῖα ἅπτονται τῆς Ἱστορίας καί τῶν Παραδόσεων τοῦ Κρητικοῦ λαοῦ.
Ποια ακίνητα θα μεταφερθούν στο Ταμείο Αξιοποίησης
Εκκλησιαστικής Περιουσίας
Το σχέδιο συμφωνίας
κάνει λόγο για τη διαχείριση και αξιοποίηση των αμφισβητούμενων μεταξύ
Εκκλησίας της Ελλάδος και Ελληνικού Δημοσίου περιουσιών. Αυτός θα είναι ο
κύριος όγκος της περιουσίας του νέου Ταμείου. Στη συμφωνία γίνεται λόγος και
για «κάθε περιουσιακό στοιχείο που εθελοντικά η ίδια θα θελήσει να παραχωρήσει
στο εν λόγω Ταμείο προς αξιοποίηση», ωστόσο
από τη στιγμή που τα κέρδη του Ταμείου Αξιοποίησης θα μοιράζονται «50-50»
ανάμεσα στο Δημόσιο και στην Εκκλησία, το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα
εκχωρηθούν πολλά ακίνητα τα οποία η Εκκλησία θα μπορεί να αξιοποιεί από μόνη της.
Πίσω από τον όρο «αμφισβητούμενα ακίνητα» βρίσκονται χιλιάδες ακίνητα το
ιδιοκτησιακό καθεστώς των οποίων απασχολεί τις δύο πλευρές αλλά και την
ελληνική Δικαιοσύνη επί τουλάχιστον 50 χρόνια. Επιχειρείται, με κονδύλια του ΕΣΠΑ, να γίνει για πρώτη
φορά πλήρης καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας, αμφισβητούμενης και μη.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν ήδη ανταποκριθεί 22 μητροπόλεις… Πάντως, σε
αυτήν τη φάση, εικόνα για την αξία της αμφισβητούμενης περιουσίας της Εκκλησίας
δεν υπάρχει. Να σημειωθεί πάντως, ότι
για να προκύψει απόδοση της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ μόνο στο μερίδιο του
Δημοσίου, θα πρέπει η αξία της προς αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας να ξεπεράσει
τα 3-4 δισ. ευρώ.
Νέα αρχή πληρωμής για
κληρικούς
Πιο προβληματικό είναι το σκέλος του νέου μηχανισμού
μισθοδοσίας που θα πρέπει να συστήσει η Εκκλησία της Ελλάδας που θα λαμβάνει
την κρατική επιχορήγηση για να πληρώνει μισθούς και συντάξεις των κληρικών. Ως
γνωστό σήμερα, τόσο ο κατώτερος κλήρος όσο και ανώτερη Ιεραρχία καθώς και οι
συνταξιούχοι κληρικοί λαμβάνουν τις αμοιβές τους όπως όλοι οι δημόσιοι
υπάλληλοι.
Η έξοδος των
κληρικών από το μισθολόγιο του δημοσίου προϋποθέτει την δημιουργία μιας
υπηρεσίας από την Εκκλησία της Ελλάδας που θα ασχολείται με την καταβολή των
αμοιβών αλλά και με την παρακράτηση τον ασφαλιστικών και εισφορών υγείας που θα
πρέπει να αποδίδονται (μάλλον στο ΙΚΑ) ώστε οι κληρικοί να συνεχίζουν να έχουν
ασφαλιστική και ιατροφαρμακευτική κάλυψη. Αν
η μισθοδοσία παραπεμφθεί στις Ιερές Μητροπόλεις το ερώτημα που γεννάται είναι
τι θα γίνει με αυτές που δεν υπάγονται στην Εκκλησία της Ελλάδας αλλά στο
Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.
Σύνοδος της ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ της Εκκλησίας της Ελλάδος 16-11-2018
Ποιοι αμφισβήτησαν Ιερώνυμο και το προσύμφωνο με Τσίπρα
Σύνοδος της ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ της Εκκλησίας της Ελλάδος 16-11-2018
Ποιοι αμφισβήτησαν Ιερώνυμο και το προσύμφωνο με Τσίπρα
Είναι ίσως πρώτη φόρα μετά από 10 χρόνια αρχιεπισκοπικής
θητείας, που ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, αμφισβητήθηκε τόσο έντονα σε σύνοδο
ιεραρχία. Ο Αρχιεπίσκοπος στην προσπάθεια του να πείσει τους αντιδρώντες
μητροπολίτες να συναινέσουν, υποσχέθηκε ότι θα καταβάλλει κάθε δυνατή
προσπάθεια να ενσωματωθεί στη συνταγματική αναθεώρηση η υποχρέωση της πολιτείας
να επιδοτεί εσαεί την εταιρεία αναπτύξεως της εκκλησιαστικής περιουσίας, το
κόστος της μισθοδοσίας κληρικών και υπαλλήλων της εκκλησίας της Ελλάδας. Παρά την προσπάθεια του
Αρχιεπίσκοπου η συζήτηση να περιοριστεί στο θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας,
πολλοί μητροπολίτες αντέδρασαν. Η απόφαση της Ιεράς
Συνόδου όμως ουσιαστικά σημαίνει και αμφισβήτηση του κ. Ιερώνυμου, ο οποίος
φαίνεται ότι δεν είχε υπολογίσει σωστά την έκταση των αντιδράσεων. Ενδεικτικό του θερμού
κλίματος οι διάλογοι που καταγράφηκαν τους οποίους παρουσιάζει το skai.gr: Αρχιεπίσκοπος
Ιερώνυμος:
Ήρθαμε να συζητήσουμε για την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Μητροπολίτης
Νέας Σμύρνης Συμεών: Αυτό είναι το θέμα; Οι κληρικοί αγωνιούν. Αρχιεπίσκοπος
Ιερώνυμος:
Μην μεγαλοποιείτε το θέμα με τους κληρικούς. Μητροπολίτης
Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Δεν μπορούμε να δεχθούμε την αλλαγή μισθοδοσία του κλήρου. Αρχιεπίσκοπος
Ιερώνυμος:
Αυτά που μας
λέτε δεν μας ενδιαφέρουν σταματήστε. Μητροπολίτης
Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Μα τι είναι αυτά που λέτε Μακαριώτατε; Αφήστε με να
μιλήσω... Αρχιεπίσκοπος: Δεν υπάρχει λόγος είστε
εκτός θέματος. Μητροπολίτης
Μεσσηνίας:
Μπορώ να συνεχίσω; Μητροπολίτης
Ιωαννίνων Μάξιμος: Σας απάντησε ο Μακαριότατος. Μητροπολίτης
Μεσσηνίας:
Σας παρακαλώ μην παρεμβαίνετε εσείς! Αρκετά! Αρχιεπίσκοπος
Ιερώνυμος:
Είστε εκτός θέματος. Μητροπολίτης
Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Μας ζητάτε να τοποθετηθούμε μονολεκτικά αν συμφωνούμε ή όχι; Αρχιεπίσκοπος
Ιερώνυμος:
Ό, τι έχετε να πείτε να το πείτε όταν σας καλέσουν στην επιτροπή που θα
συσταθεί. Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας
Χρυσόστομος αποχώρησε καταγγέλλοντας τη διαδικασία. Μητροπολίτης
Πειραιώς Σεραφείμ: Δεν μπορούμε να εκχωρήσουμε την μισθοδοσία του κλήρου. Δέκα
χιλιάδες κληρικοί αγωνιούν δεν γίνεται να το κάνουμε αυτό. Μητροπολίτης
Δημητριάδος Ιγνάτιος: Θα πρέπει να καταλάβετε ότι προσπαθούμε να σας σώσουμε
Μακαριώτατε. Δεν θα μπορείτε να κυκλοφορήσετε στην χώρα. Δεν θα μπορείτε να
πάτε σε καμιά μητρόπολη από τις αντιδράσεις που θα υπάρχουν από τους κληρικούς. Μητροπολίτης
Καλαβρύτων Αμβρόσιος: Να παραιτηθείς δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Μητροπολίτης
Πειραιώς Σεραφείμ: Δεν πρέπει να περάσει αυτή η συμφωνία. Εδώ βλέπουμε να
ξετυλίγεται μια διεργασία μυστικών συμφωνιών. Ναυπάκτου
Ιερόθεος:
Πρέπει να μιλήσουμε. Έγινε μεθόδευση να μη μιλήσουμε και είμαστε ακροατές. Μητροπολίτες
Νέων Χωρών:
Έπρεπε να είχε ενημερωθεί το Φανάρι. Ο μητροπολίτης Καισαριανής
Δανιήλ αποχώρησε μετά από λεκτική διαφωνία που είχε με τον μητροπολίτη Νέας
Ιωνίας Γαβριήλ. Λίγο πριν τη σύνταξη
του κοινού ανακοινωθέντος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είπε: "Πρέπει να
βγούμε ενωμένοι. Μη δώσουμε την εικόνα ότι είμαστε διχασμένοι". Οι πληροφορίες αναφέρουν
ότι τον λόγο έλαβαν οι Μητροπολίτες Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, Καισαριανής κ.
Δανιήλ, Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Σπάρτης κ. Ευστάθιος,
Πειραιώς κ.Σεραφείμ, Κερκύρας Νεκτάριος και Μεσογαίας Νικόλαος οι οποίοι
εξέφρασαν την ανησυχία και τις επιφυλάξεις τους. Επίσης τον λόγο έλαβαν οι
Μητροπολίτες Πατρών κ. Χρυσόστομος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Ιωάννινων κ. Μάξιμος
και Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ, Καρπενησίου κ. Γεώργιος, Θηβών κ. Γεώργιος,
Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, ο οποίοι στήριξαν τις προτάσεις του Αρχιεπισκόπου κ.
Ιερωνύμου. Ναυπάκτου: Η ομοφωνία δείχνει την
ενότητα γύρω από το πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου. Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου
δεν παρέλειψε να διαμηνύσει ότι το κείμενο της Ιεραρχίας, το οποίο συμφωνήθηκε
ομόφωνα, δείχνει την ενότητα γύρω από το πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου (sic).
Γεγονός που μπορεί να ερμηνευτεί ως μια κίνηση να βάλει ένα τέλος στα σενάρια
που κυκλοφόρησαν περί αμφισβήτησης του Μακαριωτάτου. Ο εκπρόσωπος Τύπου της
Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας Μητροπολίτης Ναυπάκτου, όταν ρωτήθηκε για το
προσύμφωνο της Εκκλησίας με την Πολιτεία, επισήμανε πως είναι πρόταση - και το
υπογράμμισε - ιστορικής συμφωνίας, με την προϋπόθεση ότι θα εγκριθεί από την
Ιεραρχία και από το Υπουργικό Συμβούλιο. Σε ερώτηση αν το θέμα της
μισθοδοσίας του κλήρου είναι στο τραπέζι ως θέμα συζήτησης, ο Σεβασμιώτατος
Ναυπάκτου διευκρίνισε ότι θα τεθούν στο τραπέζι όλα τα θέματα, ενώ τόνισε πως
το βασικό είναι το πρώτο σημείο, η συνέχιση του διαλόγου με την Πολιτεία και
φυσικά και το θέμα της μισθοδοσίας".
Άκρα μυστικότητα από των Αθηνών Ιερώνυμο ο οποίος εκπροσωπεί μόνο την εκκλησιαστική του περιφέρεια, αφού είναι προεδρεύων της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και όχι "πάσης Ελλάδος". Υπάρχει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και η Ιεραρχία που δεν γνώριζαν απολύτως τίποτα... Αλήθεια ή ψέμα; Ισχύοντας το πρώτο για ποιο λόγο αυτή η μυστικότητα; Να αιφνιδιάσει ποιους το ίδιο το σώμα της Εκκλησίας; Κάποιοι από το περιβάλλον του σίγουρα γνώριζαν, αλλά χρωστούν φαίνεται περισσότερα στους προστάτες τους παρά στην Εκκλησία...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν ο Μακαριώτατος Αθηνών υφίστατο τρομερές και ανυπέρβλητες πιέσεις από τη Κυβέρνηση γιατί έδρασε "εν κρυπτώ και δι΄ολίγων";
Είναι ξεκάθαρα οικονομικό «εν αρχή» το μυστικό deal, στο «Διαζύγιο(;)» του Κράτους με την Αριστερά του Υψίστου.
Σκοπός να λειτουργεί σαν ΜΚΟ η Εκκλησία, με παγιδευμένη την εκκλησιαστική περιουσία στα ταμεία των δανειστών, όπως σχεδιάζεται σαν ΜΚΟ να λειτουργούν τα κράτη, υπό γενικό έλεγχο παντού...
Στα χνάρια της «Ελληνικής Νομαρχίας» που δεν ξέχασαν ποτέ, αντιθέτως την έχουν μελετήσει άριστα, η «θρησκευτική ουδετερότητα» του κράτους, στα βήματα και άλλων δυτικοευρωπαϊκών κρατικών «θρησκευτικών ουδετεροτήτων» .
Για τον λόγο αυτό, αμέσως μετά τις κοινές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου, ο ΥΠΕΣ κ. Χαρίτσης είχε σύσκεψη στο γραφείο του με τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου και τον πρωτοσύγκελο Συμεών για την εκκίνηση των διαδικασιών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλέξης Τσίπρας:ο «μετρ του πολιτικού τακτικισμού»...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι ίσως πρώτη φόρα μετά από 10 χρόνια αρχιεπισκοπικής θητείας, που ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, αμφισβητήθηκε τόσο έντονα σε σύνοδο ιεραρχία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος: Θα πρέπει να καταλάβετε ότι προσπαθούμε να σας σώσουμε Μακαριώτατε. Δεν θα μπορείτε να κυκλοφορήσετε στην χώρα. Δεν θα μπορείτε να πάτε σε καμιά μητρόπολη από τις αντιδράσεις που θα υπάρχουν από τους κληρικούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Μας ζητάτε να τοποθετηθούμε μονολεκτικά αν συμφωνούμε ή όχι; Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Ό, τι έχετε να πείτε να το πείτε όταν σας καλέσουν στην επιτροπή που θα συσταθεί. Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος αποχώρησε καταγγέλλοντας τη διαδικασία.
ΑπάντησηΔιαγραφή