Με
ανάμικτα συναισθήματα παρακολουθήσαμε τις τελευταίες μέρες την ειδησεογραφία
σχετικά με τον θάνατο του μακαριστού Αρχιεπίσκοπου Αυστραλίας Στυλιανού. Πολλά
μας εντυπωσίασαν, άλλα μας εξέπληξαν και άλλα μας δημιούργησαν μεγάλη απορία.
Δεν θα
ασχοληθούμε με τα βιογραφικά στοιχεία του μακαριστού αρχιερέα.. Θα
υπογραμμίσουμε μόνο ότι φαίνεται νά ήταν άνθρωπος ξεχωριστός, θαρραλέος και ακέραιος, με
σπάνιες ικανότητες και εξαιρετικές επιδόσεις, στον οποίο η Εκκλησία μας
και το Έθνος οφείλουν πολλά.
Ο
Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κοιμήθηκε "εν Κυρίω" το πρωί της 25ης
Μαρτίου και η σχετική είδηση μεταδόθηκε αμέσως στα ελληνικά ΜΜΕ και, βέβαια, ξαπλώθηκε
αστραπιαία και στο διαδίκτυο.
Στην
Πόλη, σύμφωνα με τις ειδήσεις, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος το πληροφορήθηκε ενώ
χοροστατούσε σε κάποιο ναό που γιόρταζε. Μετά τη χοροστασία τέλεσε μάλιστα
τρισάγιο για τον αείμνηστο Στυλιανό και στη συνέχεια, μιλώντας προς το
εκκλησίασμα, αναφέρθηκε στην Εκκλησία της Αυστραλίας.
Τι
ακριβώς είπε; Μίλησε για το μέλλον της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας εξηγώντας ότι
υπάρχει το ενδεχόμενο και αυτή η Αρχιεπισκοπή να κατατμηθεί όπως έγινε και στην
Αμερική, όπου η άλλοτε ενιαία Αρχιεπισκοπή Βορείου και Νοτίου Αμερικής
διαιρέθηκε σε πολλαπλές μητροπόλεις. Αντί δηλαδή, σε μια τέτοια στιγμή -την
ιερή στιγμή του θανάτου ενός εξέχοντα ιεράρχη του Θρόνου- να προσφέρει λίγα
λεκτικά άνθη στη μνήμη του αποθανόντος, σκεφτόταν πως θα διαμελίσει-για να
βολέψει πάλι διάφορους περιφερόμενους τιτουλάριους υποτακτικούς, διαιρετικούς
και businessmen’s επισκόπους-
την Αρχιεπισκοπή που για σαράντα τόσα χρόνια ποίμαινε ο αείμνηστος Στυλιανός. Πως λέγεται τώρα αυτό; Ασέβεια, απρέπεια ή
κάτι άλλο;
Δεν
είναι μυστικό ότι οι σχέσεις Βαρθολομαίου-Στυλιανού δεν ήταν καθόλου αρμονικές
τα τελευταία είκοσι χρόνια, ιδίως μετά τον Αύγουστο του 1999, τότε που ο Βαρθολομαίος ενέπαιξε για δεύτερη φορά
τον Στυλιανό στο θέμα διαδοχής του αρχιεπισκόπου Αμερικής. Αλλά και πιο πίσω να
πάμε θα δούμε ότι στον Στυλιανό οφείλεται η όλη κίνηση για ανασυγκρότηση της
Συνόδου στο Φανάρι μετά την συγκλονιστική αποκάλυψη ότι, παρ' όλες τις επί
δεκαετίες περί του αντιθέτου διακηρύξεις και διαβεβαιώσεις των Φαναριωτών, δεν υπήρχε στη πραγματικότητα στον περίφημο tezkere’ (νομαρχιακό διάταγμα) η απαγόρευση για συμμετοχή των εκτός Τουρκίας ιεραρχών στη σύνοδο του Πατριαρχείου.
Είναι
επίσης γνωστή η θαρραλέα στάση που κράτησε ο Στυλιανός και σε πολλά άλλα
θέματα, έστω κι αν αυτή προκαλούσε τη δυσαρέσκεια των καρεκλοκένταυρων του
σημερινού Φαναρίου. Αλλά εκείνο που πρέπει νάχε αποφασιστική σημασία για την τοποθέτηση του Στυλιανού έναντι της
φαναριώτικης διοίκησης ήταν η προσπάθεια του Βαρθολομαίου να τον υποσκάψει και
εκπαραθυρώσει με τη βοήθεια κάποιου
οικονομικά ανεξάρτητου ταραχοποιού αρχιμανδρίτη Ιερόθεου Κουρτέση, γνωστού και
σαν "Καρλούτσου" της Αυστραλίας. Ο Στυλιανός αντέδρασε τότε
παλληκαρήσια, διαμηνύοντας επίσημα στον Βαρθολομαίο, ότι θα προστατέψει μέχρι
τέλους το ποίμνιο του από πατριαρχικές αυθαιρεσίες και σατραπισμούς και δεν θα
επιτρέψει να συμβούν και στην Αυστραλία όσα συνέβησαν στην Αμερική.
Όλες τις
αντιθέσεις και συγκρούσεις μεταξύ των δυο εκκλησιαστικών ανδρών ο θάνατος τις
κατάταξε οριστικά στο παρελθόν. Κάτω από το φως της νέας αυτής πραγματικότητας
άρμοζε να ξεστομίσει ο Βαρθολομαίος έστω και δυο φτωχούς λόγους -κι ας μην
είχαν εγκωμιαστικό χαρακτήρα- για το αξιόλογο έργο και τη μεγάλη προσφορά του Στυλιανού στην Εκκλησία. Αυτό
επέβαλλε η ιερή στιγμή του θανάτου. Αλλά και σ' αυτό δεν μπόρεσε ο Βαρθολομαίος
να ξεπεράσει τον εαυτό του. Πάλι λίγος φάνηκε... Μικρόψυχος, χαιρέκακος και
ουδόλως συγχωρητικός, έδειξε να ανακουφίζεται από την απώλεια του
εκλιπόντος.
Άλλη
εντύπωση δυσκολοπερίγραπτη προκάλεσε ένα κείμενο του μητροπολίτη Φιλαδελφείας
Μελίτωνα ("Ανήρ αληθώς Μέγας
κεκοίμηται εν Κυρίω - Οφειλετική αναφορά μνήμης Μητροπολίτου Φιλαδελφείας κ.
Μελίτωνος") που εμφανίσθηκε σε δυο τουλάχιστο ιστότοπους λίγες μόλις ώρες μετά το θάνατο του
αείμνηστου Στυλιανού. Αυτή η "Οφειλετική αναφορά μνήμης" είναι γεμάτη
έπαινους ασυνήθιστους, αμέτρητα εγκώμια και
εκθειαστικές υπερβολές για τον αποθανόντα ιεράρχη, υπερβολές που φθάνουν το όριο του γλοιώδους. Το περίεργο
στην περίπτωση αυτή είναι ότι οι σχέσεις μεταξύ των δυο είχαν διαταραχθεί
σοβαρά την τελευταία εικοσαετία κυρίως λόγω του ύποπτου ρόλου που
έπαιξε ο Μελίτων στο παραπάνω θέμα της διαδοχής του αρχιεπισκόπου Αμερικής αλλά
και στην προσπάθεια του Βαρθολομαίου να εισπηδήσει στην Αρχιεπισκοπή
Αυστραλίας.
Πως τώρα
ο "κακός δαίμων της Εκκλησίας Φιλαδελφείας Μελίτων", ο
"αδίστακτος εν ραδιουργίαις" και
"δολιότατος Μελίτων", ο "παιδιόθεν διαβολικός εν
εφευρετικότητι αλλά και κακότητι Φιλαδελφείας Μελίτων" -οι χαρακτηρισμοί
είναι του ίδιου του Στυλιανού- έγραψε ένα τέτοιο κείμενο; Επιστρατεύθηκε μήπως
να αναπληρώσει τα όσα μικρόψυχα αρνήθηκε να αναφέρει σχετικά ο κ. Βαρθολομαίος; Το έγραψε για να εξιλεωθεί, τουλάχιστον στα
μάτια όσων μη Φαναριωτών, γνωρίζουν την
πραγματικότητα; Δύσκολο πάντως να πεισθεί κανείς ότι το κείμενο του Μελίτωνα Καρρά δεν ήταν ήδη έτοιμο από καιρό και οπωσδήποτε πριν το θάνατο του Στυλιανού. Τι
να σκεφτεί κανείς για όλα αυτά! Που να βρει κανείς λίγη γνησιότητα, ανυπόκριτη
γνησιότητα, σε όλα τούτα!
Από την
άλλη πλευρά πως να μην απορήσει κανείς με ένα Παναγιώτη Τελεβάντο ο οποίος στο
ζωϊκο-υπερορθόδοξο ιστολόγιό του, αναφέρεται στον "ανεκδιήγητο
Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας κυρό Στυλιανό" επισημαίνοντας "τις αιρέσεις
που διατύπωσε" και τις "οικουμενιστικές επιδόσεις του". Ο συμπαθής ιστολογιολόγος, ως γνησιότερος από
όλους μας ορθόδοξος, ζωϊκού προσανατολισμού, δεν παραλείπει βέβαια να σημειώσει
πως "οι πάντες γνωρίζουν ποιες ρηγματώδεις καταστάσεις προκάλεσε με την
διακονία του, ποιες αιρέσεις διατύπωσε, ποιών οικουμενιστικών έκτροπων υπήρξε
πρωταγωνιστής και ποια προβλήματα προκάλεσε στο Πατριαρχείο, στην δύστυνη
Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας και στην Ορθόδοξη Εκκλησία εν γένει". Νάτα μας!
Και ιστορικά μαθήματα από ερασιτέχνες ανιστόρητους!
Αλλά η ημιμάθεια εύκολα ξεσκεπάζεται όταν ο ιστολογιολόγος σαν άμουσος ιστορικός με εμπάθεια καταγράφει: ότι "όλη η φατρία του Μελίτωνα Χατζή προωθούσε
και στήριζε παντοιοτρόπως τον μακαριστό Αυστραλίας Στυλιανό ενόσω ζούσε".
Ενώ το εντελώς αντίθετο συνέβαινε!!! Πόσα λέγονται! Πόσα γράφονται και
διαδίδονται! Δυο αλήθειες και δεκαδυό ψέμματα! Πάντως διαπιστώνουμε πως τα
ιδεολογικά μίση -γιατί δεν πρόκειται για την πίστη εδώ- δεν παύουν ούτε μπροστά
στο φέρετρο του νεκρού! Μίσος στο όνομα του Χριστού!
Σε άλλο,
τέλος, διαδικτυακό ιστότοπο γνωστού γυρολόγου αναφέρεται η βιογραφία του
μακαριστού αρχιεπίσκοπου. Αυτός δεν κάνει επίθεση κατά μέτωπο. Το παίζει
έξυπνα. Με αρκετή δόση κουτοπονηριάς ανακατεύει τα διάφορα στοιχεία από τη ζωή
του αείμνηστου αρχιερέα φέρνοντας τά πάνω κάτω και τα κάτω πάνω. Κι αν πιαστεί,
έτοιμη η δικαιολογία. Ένα μικρό λάθος έγινε, βρε αδελφέ, δε χάλασε ο κόσμος! Ζημιωμένος
σε κάθε περίπτωση βέβαια ο περιγραφόμενος μεγάλος νεκρός.
Γενικά
απογοητευθήκαμε από τις ειδήσεις και τη δημοσιολογία γύρω από το πρόσωπο ενός
καταξιωμένου ιεράρχη που αγωνίσθηκε σκληρά και σε όλα τα μέτωπα για να
προωθήσει την ιερή υπόθεση της Εκκλησίας και τα συμφέροντα του Έθνους στην
μακρινή ήπειρο της Αυστραλίας.
Εποφθαλμιούν οι αρχομανείς
και φιλοχρήματοι εκκλησιαστικοί κόρακες, επάνω από τον άταφο ακόμη Στυλιανό, για να αρπάξουν
ότι μπορούν προς ίδιο όφελος, από το σώμα των κόπων του Ιεράρχη και του σώματος
της Εκκλησίας.
Αιωνία του η μνήμη.
Ο Ανυπόγραφος
Δεν είναι μυστικό ότι οι σχέσεις Βαρθολομαίου-Στυλιανού δεν ήταν καθόλου αρμονικές τα τελευταία είκοσι χρόνια, ιδίως μετά τον Αύγουστο του 1999, τότε που ο Βαρθολομαίος ενέπαιξε για δεύτερη φορά τον Στυλιανό στο θέμα διαδοχής του αρχιεπισκόπου Αμερικής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά και πιο πίσω να πάμε θα δούμε ότι στον Στυλιανό οφείλεται η όλη κίνηση για ανασυγκρότηση της Συνόδου στο Φανάρι μετά την συγκλονιστική αποκάλυψη ότι, παρ' όλες τις επί δεκαετίες περί του αντιθέτου διακηρύξεις και διαβεβαιώσεις των Φαναριωτών, δεν υπήρχε στη πραγματικότητα δεν υπήρχε στη πραγματικότητα στον περίφημο tezkere’ (νομαρχιακό διάταγμα) η απαγόρευση για συμμετοχή των εκτός Τουρκίας ιεραρχών στη σύνοδο του Πατριαρχείου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι επίσης γνωστή η θαρραλέα στάση που κράτησε ο Στυλιανός και σε πολλά άλλα θέματα, έστω κι αν αυτή προκαλούσε τη δυσαρέσκεια των καρεκλοκένταυρων του σημερινού Φαναρίου. Αλλά εκείνο που πρέπει νάχε αποφασιστική σημασία για την τοποθέτηση του Στυλιανού έναντι της φαναριώτικης διοίκησης ήταν η προσπάθεια του Βαρθολομαίου να τον υποσκάψει και εκπαραθυρώσει με τη βοήθεια κάποιου οικονομικά ανεξάρτητου ταραχοποιού αρχιμανδρίτη Ιερόθεου Κουρτέση, γνωστού και σαν "Καρλούτσου" της Αυστραλίας. Ο Στυλιανός αντέδρασε τότε παλληκαρήσια, διαμηνύοντας επίσημα στον Βαρθολομαίο, ότι θα προστατέψει μέχρι τέλους το ποίμνιο του από πατριαρχικές αυθαιρεσίες και σατραπισμούς και δεν θα επιτρέψει να συμβούν και στην Αυστραλία όσα συνέβησαν στην Αμερική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην Πόλη, σύμφωνα με τις ειδήσεις, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος το πληροφορήθηκε ενώ χοροστατούσε σε κάποιο ναό που γιόρταζε. Μετά τη χοροστασία τέλεσε μάλιστα τρισάγιο για τον αείμνηστο Στυλιανό και στη συνέχεια, μιλώντας προς το εκκλησίασμα, αναφέρθηκε στην Εκκλησία της Αυστραλίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι ακριβώς είπε; Μίλησε για το μέλλον της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας εξηγώντας ότι υπάρχει το ενδεχόμενο και αυτή η Αρχιεπισκοπή να κατατμηθεί όπως έγινε και στην Αμερική, όπου η άλλοτε ενιαία Αρχιεπισκοπή Βορείου και Νοτίου Αμερικής διαιρέθηκε σε πολλαπλές μητροπόλεις. Αντί δηλαδή, σε μια τέτοια στιγμή -την ιερή στιγμή του θανάτου ενός εξέχοντα ιεράρχη του Θρόνου- να προσφέρει λίγα λεκτικά άνθη στη μνήμη του αποθανόντος, σκεφτόταν πως θα διαμελίσει-για να βολέψει πάλι διάφορους περιφερόμενους τιτουλάριους υποτακτικούς, διαιρετικούς και businessmen’s επισκόπους- την Αρχιεπισκοπή που για σαράντα τόσα χρόνια ποίμαινε ο αείμνηστος Στυλιανός. Πως λέγεται τώρα αυτό; Ασέβεια, απρέπεια ή κάτι άλλο;
Αλλά η ημιμάθεια εύκολα ξεσκεπάζεται όταν ο ιστολογιολόγος σαν άμουσος ιστορικός με εμπάθεια καταγράφει: ότι "όλη η φατρία του Μελίτωνα Χατζή προωθούσε και στήριζε παντοιοτρόπως τον μακαριστό Αυστραλίας Στυλιανό ενόσω ζούσε". Ενώ το εντελώς αντίθετο συνέβαινε!!! Πόσα λέγονται! Πόσα γράφονται και διαδίδονται! Δυο αλήθειες και δεκαδυό ψέμματα! Πάντως διαπιστώνουμε πως τα ιδεολογικά μίση -γιατί δεν πρόκειται για την πίστη εδώ- δεν παύουν ούτε μπροστά στο φέρετρο του νεκρού! Μίσος στο όνομα του Χριστού!
ΑπάντησηΔιαγραφή